ניהול מוניטין אישי

ניהול מוניטין באינטרנט הוא סוג של יח”צ ברשת. הרעיון הוא להציג את התכונות החיוביות שלכם ואת האירועים המחמיאים בחייכם ולאו דווקא לאפשר לכל מי שיש לו מה להגיד עליכם, להציג אתכם באור שלילי. בימינו, זה חשוב לכל אחד, שכן כיום, אפילו אנשים פרטיים שעומדים בפני בליינד דייט, מחפשים מידע זה על זה ברשת, שלא נדבר על בדיקות המתבצעות לפני ראיון עבודה (בדיקות הדדיות אגב הן על המראיין והן על המרואיין. במחקר שנערך על ידי מייקרוסופט עלה כי 78% מהמעסיקים שגייסו עובדים חיפשו מידע בגוגל על המועמדים טרם בתהליך הגיוס). לכאורה, ניתן כיום לשפוט אדם לרעה בגלל רגע אחד של חוסר מודעות.

ניהול מוניטין באינטרנט כפתרון לבעיה

הסיבה לבעיה היא הזיכרון הארוך מאוד של האינטרנט. זיכרון ארוך בהרבה משל רוב האנשים… אנשים שוכחים את התמונה המביכה שהעלו לרשת לפני מספר שנים, ללא מחשבה מרובה, את ההערה התמימה שהוסיפו בפורום כתגובה לפוסט של גולש אחר, את השיר האינטימי שחיברו ובחרו לשתף עם החברים ברשת וכעבור כמה שנים החליטו לרוץ למשרה פוליטית… (תמונה של ריקוד על הבר במועדון חשפנות כשאת כבר שרה בממשל, אינו מוסיף לך נקודות…, סרט וידאו של דיוויד הסלהוף ממשמר המפרץ שיכור ועירום למחצה מנסה לאכול צי’זבורגר) ועוד. מקרים נוספים שקורים בתמימות רבה – בחורה ישראלית ביקשה לנסוע לארה”ב ולעבוד שם זמן מה. ברשויות ההגירה חשדו בה ונכנסו לדף שלה בפייסבוק וגילו שהיא מתכננת לעבוד. היא נשלחה הביתה בבושת פנים.

כל מעשה במחשבה תחילה
לרשת כוח עצום. כוח אדיר שחשוב לדעת לתעל אותו נכון באופן המשרת אתכם עכשיו ובעתיד. חברות מסחריות ניצלו באמצעות האינטרנט, אנשים נישאים הודות לאינטרנט, קשרים חברתיים ועסקיים נוצרים כל הזמן באופן חיובי בו שני הצדדים נשכרים מהקשר, הודות לרשת המדהימה הזאת. אבל גם יכול להיגרם לכם נזק אדיר כשאינכם משכילים להשתמש בה כיאות.

כשאתם ניצבים בפני ראיון עבודה, אתם מעוניינים לשדר דבר מה, ולא, אינכם רוצים שהמראיין הניצב מולכם יידע עליכם הכל. יש אולי פרטים בחיים האישיים שלכם שאינכם מעוניינים לחשוף. הבעיה היא שאנשים חושפים את המידע אותו הם מעוניינים להסתיר, במו ידיהם. חשוב לזכור שמה שאתם משתפים היום, עשוי לא לשרת אתכם בעוד חמש שנים, אבל האינטרנט לא שוכח. לכן, אל תהיו עם אצבע קלה על ה – SEND. לפני שאתם מעלים מידע אישי לרשת, חשבו על ההשלכות. לא רק היום, אלא גם בעתיד.

מכיוון שאנשים לא נוטים לעשות זאת, ניהול מוניטין באינטרנט הפך לשירות הכרחי. כיום משתמשים בזה אנשי עסקים, ידוענים, פוליטיקאים וכו’ הודות למודעות הרבה שלהם כיצד הם נתפסים ועד כמה תדמיתם חשובה כדי לסגור עסקאות ולקדם אג’נדות, אך ניהול מוניטין אישי תופס תאוצה יותר ויותר.

לא רק סלבס
דוגמנית הצמרת קייט מוס סיפקה סחורה עבור לא מעט שערוריות בחייה, אך כעת היא מעוניינת לשדר משהו אחר למעריציה. השמועות מספרות כי היא נעזרת בשירותי ניהול מוניטין. השחקן מל גיבסון אף הוא נוטה לדבר יותר מדיי ולאו דווקא דברים מחמיאים… באחת מהתבטאויות האחרונות הוא נתפס מאיים על חברתו לשעבר וזה הופיע באחת מהתוצאות הראשונות ברשת למי שביצע עליו חיפוש.פריס הילטון – נעצרה עם מריחואנה בתיקה, לינדסי לוהן שהשתחררה מהכלא לא מזמן נוטה לפרסם עדכוני טוויטר שלא תמיד עוברים סינון של שיקול דעת ועוד. ישנם סיפורים רבים של אנשים מן השורה שאינם ידוענים. קחו לדוגמא את הסיפור על בחור צעיר שצילם עצמו כשהוא נלחם בדומה למלחמת הכוכבים בעזרת מקל גולף. חבריו העלו את הקלטת לרשת והוא הפך למקור לעג. הסיפורים רק הולכים ונערמים.

מחסום נזקים בדואר אלקטרוני
מקרים רבים מסתיימים באופן מביך עקב מייל שנשלח בטעות לאדם הלא נכון או לרשימת תפוצה רחבה מדיי (זוכרים את הפרק ב”דוסון קריק” בו קייטי הולמס שולחת בטעות מייל לכל הסטודנטים במקום לאהוב ליבה?… זה קורה כל הזמן). לאחרונה נוספו פתרונות לדואר האלקטרוני היכולים למנוע במצבי עירנות שליחה של מיילים שגויים ליעדים שגויים. לדוגמא: “משקפי הדואר” של gmail דורשים פתרון של תרגיל מתמטי טרם השליחה. “בטל שליחה” מאפשר להתחרט על שליחת מייל תוך חצי דקה מרגע השליחה. (תוספים המופעלים בלוח “מעבדה” בתפריט העליון של חשבון ה – gmail).

ניהול מוניטין אישי – סיכום
לתוצאות חיפוש בגוגל יכולות להיות כיום השלכות משמעותיות על חיי אנשים. בין אם מדובר בקבלה לעבודה חדשה, היכרות רומנטית, פגישה עסקית או קשר עם הבוחר. אלו נושאים הרי גורל ואסור להשאיר את המוניטין האישי שלכם בידיהם של אחרים. יש מה לעשות ועדיף לחשוב על זה בשלב מוקדם (כמובן שניתן לתקן באמצעות ניהול מוניטין באינטרנט אך זה דורש הרבה יותר זמן ומשאבים).
העתיד כבר כאן – בקרוב לדוגמא, ישתמשו בתוכנות לזיהוי פנים אשר עשויים ללא ספק להביך לא מעט אנשים שהשתתפו באירועים שכיום אינם גאים בהם. האלגוריתם של גוגל הדואג לאינדוקס המידע רק הולך ומשתכלל ומידע נוסף שלא מופיע עדיין ברשת, יופיע בעתיד.

יש מספר דרכים מרכזיות להתמודד עם העניין: לשמור על פרופיל נמוך ולהימנע מיצירת הבעיה, לחיות את החיים מתוך מחשבה או לבצע בקרת נזקים ולשכור חברה מקצועית של ניהול מוניטין באינטרנט כדי לטאטא את טעויות העבר.