ניהול מוניטין עבור מעצבים ואומנים – כשהשם הוא גם המותג

 

הדרכים השונות בהן ניתן להשפיע על הפעילות העסקית של גוף מסוים באמצעות בקרה צמודה וניהול של המוניטין של אותו גוף, בין אם מדובר בחברה מסחרית, בעל מקצוע פרטי, איש ציבור או גופים אחרים, הוכיחו עצמן כבר לא פעם ככלים יעילים ורבי עצמה. בעוד במקרים מסוימים ניהול המוניטין מסייע בעיקר למנוע נזקים והשפעתו בפועל על פעילות הארגון מוגבלת, במקרים אחרים מדובר באחד הכלים החזקים והיעילים ביותר. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא במקרה בוחן אותו נתאר להלן, הלקוח מתחום העיצוב והאומנות. כפי שנראה מיד, למעצבים מסוגים שונים, אומנים ושאר בעלי מקצוע אשר השם שלהם הוא בפועל גם המותג עצמו, יש המון מה להרוויח מניהול מוניטין חכם ומקצועי.

 

ניהול מוניטין עבור מעצב שמלות כלה מוביל – מקרה לדוגמה

על מנת להבין את רמת ההשפעה הפוטנציאלית של ניהול מוניטין מקצועי, או היעדרו, עבור תחומים מסוימים, נבחן מקרה לדוגמה של אומן/מעצב הפועל בשוק תחרותי – מעצב שמלות כלה אשר פועל בשוק החתונות והאירועים החגיגיים המפותח והתוסס כל כך בישראל בשנים האחרונות, ומתחרה עם עמיתיו על נתח מהשוק של שמלות כלה. בעוד אלפי נשים מתחתנות מדי שנה וזקוקות לשמלת כלה מעוצבת, אינספור מעצבים ומותגים שונים פועלים בתחום ומתחרים ביניהם על הלקוחות.

ההבדל בין מקרה זה של מעצב שמלות הכלה לבין תחומי עיסוק רבים אחרים, הוא כי בתחומים בהם חלק גדול מהשיווק של אותו בעל מקצוע מבוסס על המוניטין האישי שלו, אותו אדם פגיע במיוחד להשפעות מזיקות של מוניטין שלילי. באותו אופן, בכוחו גם להשתמש במוניטין החיובי שנוצר לו (ומטופח על ידי ניהול מוניטין נכון) על מנת לקדם את עסקיו.

דוגמה למוניטין שלילי בלתי מוצדק והרסני יכולה להיות פשוט כמה ביקורות בלתי אוהדות מפיה של כלה לא מרוצה, אשר אולי הסתכסכה עם אותו מעצב מסיבה זו או אחרת. כל ביקורת כזו עלולה להיות קטלנית, ולהבריח כלות נוספות רבות אשר מחפשות בנרות אחר מעצב שמלות כלה טוב ואמין. דוגמה נוספת היא של סכסוכים בין אנשי מקצוע המתחרים באותו תחום – מי שבקיא בעולם עיצוב האופנה בארץ יודע כי מקרים אלו אינם מופרכים, וקרו בוריאציות שונות לא פעם במהלך השנים האחרונות. סכסוכים בין מעצבים שונים המתחרים ביניהם אינם נדירים, ונגררים פעמים רבות להטלת רפש וניסיונות להכפיש את שמם אחד של השני. בין אם הכפשות אלו מוצדקות ובין אם לא, הנזק שהן גורמות הוא ממשי, מידי ועלול להיות גם קטלני.

בעוד בפועל ייתכן כי מרבית הביקורת במקרים אלו מבוססת על טינה אישית ואינה מוצדקת מבחינה מקצועית, על אותו מעצב להגיב למצב בצורה אקטיבית, אם ברצונו למנוע השפעה הרסנית על הקריירה שלו. ניהול מוניטין שלילי בצורה מקצועית יכול לדאוג כי הנזק יהיה מינימאלי, ושילוב של שיווק דיגיטלי חכם יכול לפצות על הנזק שכן נוצר ולהפוך את הקערה על פיה.

 

 

 

המעצב יעצב ואנשי המקצוע ינהלו את המוניטין – כל אחד והיתרון היחסי שלו

הדוגמה של מעצבים, אומנים ובעלי מקצוע נוספים אשר פרנסתם מבוססת על יצירה מסוג זה או אחר רלבנטית במיוחד עבור ניהול מוניטין, כמו גם שיווק דיגיטלי חכם של המותג, מפני שבמקרים אלו ברורה לחלוטין ההפרדה בין תחום העיסוק של אותו מעצב/אומן, לבין פעולות נחוצות והכרחיות המיועדות לנהל את מוניטין המותג עצמו.

בין אם מדובר במעצב שמלות כלה, אומן המתמחה ביצירה בעץ או מעצבת פנים מוכשרת במיוחד, ניהול האזכורים השליליים אודותיהם ברשת היא לרוב פעולה שזרה עבורם – הם אינם ניגשים באופן טבעי לבחון את המוניטין שלהם ברשת וניהולו של המוניטין אינו משהו שנראה להם טבעי ומתבקש. בדיוק מסיבה זו קיים צורך להפקיד את ניהול המוניטין השלילי, כמו גם את יצירת המוניטין החיובי ושיווקו בעולם הדיגיטלי, בידי  אנשי המקצוע המתמחים ספציפית בתחומים אלו. כך, המעצב יכול להמשיך לעצב, האומן ממשיך ליצור ואנשי השיווק וניהול המוניטין עושים את עבודתם שלהם בצורה המקצועית והיעילה ביותר. כפי שמגלים יותר ויותר אומנים, מעצבים ואנשי מקצוע הפונים לקבלת שירותי ניהול מוניטין מקצועי, כאשר כל אחד ואחת עוסקים בתחום בו הם מתמחים ואינם מנסים להתפרס על פני תחומים רבים ושונים הרלבנטיים כולם לפעילות המותג שלהם, רמת היעילות עולה וסיכויי המותג להצליח ולהתחרות גבוהים יותר.